Velebit više od planine

Južni Velebit, 14, 15, 16 i 17.kolovoza 2007. godine

Velebit: “Najveća i najdulja naša gora, simbol i znak hrvatstva, čuvar hrvatskog obzorja, veličanstven u svojoj gordosti, opjevan u tisućama pjesama, utkan u tisućama priča, sanjan u snoviđenjima slobode. Paradigma neuništivosti, životnosti i vječnosti”. Često znamo izreći tvrdnju: “Što je Grcima Olimp, Slovencima Triglav, to je za nas Hrvate Velebit”. Dugačak oko 145 km, spaja tri hrvatske pokrajine, Primorje, Liku i Dalmaciju”. – Napisao: Pero Budak.

Piše: Jure Bušljeta; Snimio: Ivo Antunović

Tura: Medak-Struge-Veliko Rujno-Struge-Vaganski Vrh-Sveto Brdo-Vlaški Grad-Libinje-Modrič,

1.dan: Iz Zagreba automobilom, autocestom do Gospića, pa u smjeru Gračaca, državnom cestom kroz selo Bilaj, Lički Ribnik u selo Medak, preko cestovne uzvisine zvane Parapet do drvene table koju je postavila uprava nacionalnog parka Paklenica na cesti s desne strane na kojoj piše, „Struge, V.Paklenica“ i koja nas usmjerava u smjeru Velebita, odnosno zaselka Brezik (orijentir crkva Svetog Jovana), gdje ostavljamo automobil kod ljubazne obitelji Uzelac. Krećemo preko polja zvanog Vedrine prema Velebitu i zaselku Zagorci i prije zaselka skrećemo desno u šumu prateći markaciju putem zvanim Medačka staza. Uspinjemo se tako Medačkom stazom dalje do visine oko 1000 m n/m, gdje dolazimo do jame Puhaljka koja se je još zvala Janjčak ili Vručak. Nešto dalje uzbrdo dolazimo na čistinu Pločice, odakle je lijep pogleda na Ličko polje. Dalje uspinjući prolazimo kroz prolaz  između dviju stijena koji se zove Medačka vrata, te dolazimo do  Dusine poljane, oveće ponikve pune sočne trave na visini 1134 m n/m. Odavle se dalje uspinjemo šumom do raskrižja, također označenog drvenim tablama, za Bunovac lijevo i Struge desno,30 minuta. Dalje preko Štirovačke kose kroz Doce ili Struge do skloništa na Strugama na 1400 m n/m, gdje na je dočekao ljubazni opskrbnik „Žuti“. Iz zaselka Brezik do skloništa Struge, 4:15 hoda. U skloništu smo prenoćili.

Efektivnog hoda danas: 4 sata i 15 minuta,

2.dan: Danas15.08. na Veliku Gospu uputili smo se uputili preko Buljme, Stražbenice na Veliko Rujno 900 m n/m (Crkva Velike Gospe, gdje pribivamo na Svetoj misi i procesiji). Od skloništa Struge do crkve 2:00 hoda. U 14:00 sati krećemo natrag  u pravcu Stražbenice, Buljme, Doci i skloništa Struge. Od crkve na Velikom Rujnu do skloništa Struge, 2:30 hoda. U skloništu smo prenoćili, zajedno sa skautima iz Belgije, koji su nas dojmili svojim ustrojem i bespogovorno izvršenim zahtjevom prema njima od „Žutog“, da pođu unaokolo  i donesu drva, ali isključivo suha. Opskrbnik „Žuti“ je na nama ostavio poseban dobar dojam i takve se osobe samo poželjeti mogu u ovakvim ulogama, ali nažalost to su rijetki primjeri kod nas.

Efektivnog hoda danas: 4sata i 30 minuta,

3.dan: Danas 16.08. smo se uputili pored vrela zvanog Marasovac, prema Vaganskom Vrhu 1757,5 m n/m i Sveto Brdu 1753 m n/m. Na putu smo sreli skupinu planinara iz Planinarskog društva „Dilj gora“ iz Slavonskog Broda, koji su pristupali iz pravca Ivinih vodica i s kojima smo nastavili prema Sveto Brdu. Od skloništa Struge do Svetog Brda, 5:40 hoda. Sa Svetog Brda do skloništa Vlaški Grad 1280 m n/m, 1:05 hoda. Promatranje zalaska sunca  sa verande skloništa, koje je nestalo iza vrha Bojinca (Bojin Kuk)1110 m n/m, koji se nalazi na zapadnom dijelu Velikog Rujna 870-950 m n/m, na koji je 19.07.2008.godine probijena cesta iz Starigrada u dužini od 12 kilometara, tako da je ovo bila zadnja godina, kada se je na Veliko Rujno dolazilo isključivo pješice iz Starigrada ili preko Velebita  na procesiju, a ispod kojega je jugoistočno zaselak Veliki Vaganac 650 m.n/m, koji spada pod mjesto  Starigrad,  (kućni broj „Starigrad 162“ moja rodna kuća). U skloništu smo prenoćili s parom iz Francuske, koji su imali turu suprotnu od naše, odnosno prema skloništu Struge.

Efektivnog hoda danas: 6 sati i 45 minuta,

4.dan: Danas 17.08. smo se uputili u pravcu Libinja, pored razvaline crkve Svetog Ivana  u Modrič. Iz Modriča automobilom s prijateljem iz Poličnika u Medak (zaselak Brezik) do obitelji Uzelac i automobilom put Zagreba preko Gospića.

Efektivnog hoda danas: 5 sati i 30 minuta,

Ukupno efektivnog hoda u četiri dana je bilo 21 sat ili prosječno 5 sati i 15minuta po danu.

N.B.

1. Ova tura je relativno lako izvediva, ali pod uvjetom da se ima sreće s meteorološkim uvjetima,
  2. Vreća za spavanje nije potrebna, ako ste na turi tijekom ljeta, a ako ne želite za vrijeme spavanja imati izravan kontakt s prostorom, postoje platneni ili neki drugi materijal, lagani plaštevi u obliku vreće za spavanje, odnosno planinarske plahte.
  3. Silazak od skloništa Vlaški Grad prema Modriču, je dosta naporan i teško se prati staza, tako da je tu dionicu bolje prolaziti u suprotnom smjeru, jer se mora savladati nadmorska visina sa 1280 m n/m, pa do razine mora 0,0 m n/m.
  4. Nadajmo se da će jednog dana biti planinarsko sklonište na Bunovcu 1220 m n/m, tako da će se započeta  kružna tura s Ličkog polja 600 m n/m, moći i završiti na njemu.
  5. O ovoj turi ili pohodu ili zavjetu nisam želio napisati ni slova, kako je planirana, kako je realizirana i komu je posvećena, jer su to bili i suviše osobni razlozi.